[Interview] Hilmar Mulder: 'De volgende stap om van dat audience een community te maken'

[Interview] Hilmar Mulder: 'De volgende stap om van dat audience een community te maken'
  • Media
  • 31 mrt 2017 @ 08:31
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • TijdschriftenCrossmediaInterview

Hilmar Mulder, hoofdredacteur Libelle, Libelledaily.nl en Libelle TV bij Sanoma, is genomineerd voor Cross Media Vrouw het Jaar 2017. Wij spreken haar.

Kun jij Libelle introduceren?

Libelle is anno 2017 méér dan alleen het grootste vrouwenblad van Nederland, ik durf wel te stellen dat Libelle hét grootste vrouwen-mediamerk van Nederland is. Libelle heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld als 360 graden-merk en bij alles wat we maken, koppelen we kwaliteit aan creativiteit. Ik denk dat dat onze grootste kracht is en de reden waarom Libelle al meer dan 80 jaar dé plek is voor vrouwen voor herkenning, inspiratie en informatie – op álle platformen. Libelle is altijd echt, persoonlijk en dichtbij en onze lezeressen zien Libelle echt als een vriendin.

Het weekblad, nog altijd de grootste met een bereik van 1,6 miljoen per week, vormt nog steeds de spil en daarnaast brengen we 13 specials per jaar uit. Libelle Daily, de nieuws- en lifestyle website van Libelle trekt meer dan 1,8 miljoen unieke bezoekers per maand (GA) en is goed voor ruim 7,4 miljoen pageviews per maand (GA). En ons nieuwe online videoplatform Libelle TV heeft sinds de lancering in mei 2016 al meer dan 10 miljoen streamstarts gegenereerd.
Libelle organiseert ook al meer dan 20 jaar de Libelle Zomerweek waar in 1 week meer dan 84.000 vrouwen Libelle live in al haar facetten kunnen beleven. En inmiddels hebben we ook Libelle Nieuwscafé op de kaart gezet, een talkshow waar Libelle-lezeressen bij aanwezig kunnen zijn en waar journaliste Ebru Umar politici stevig aan de tand voelt over actuele onderwerpen, waar vrouwen zich bij betrokken voelen.

Wat zijn jouw activiteiten bij Libelle?

Als hoofdredacteur van Libelle ben ik in de creatieve lead van alles wat wij maken binnen de brand Libelle. Ik stuur het merk in alle facetten aan en dat betekent voortdurend in- en uitzoomen; van de grote lijnen naar de kleinste details en weer terug. Gelukkig werk ik samen met een fantastisch team. Ik doe er alles aan om hen te inspireren -  voor zover dat nodig is - want ze zijn professioneel, creatief, vindingrijk en hebben een ongelofelijke drive om voortdurend het beste en het mooiste te maken voor onze lezeressen, die echt de ruggengraat vormen van de Nederlandse samenleving. En natuurlijk ben ik 24/7 – vergroeid als ik ben met mijn mobiel - bezig om Libelle ook op mijn persoonlijke kanalen onder de aandacht te brengen. Van Instastories, Snapchat tot Facebook: overal verkondig ik mijn grote liefde voor Libelle.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Ik geloof heilig in een multi-channel aanpak waarbij de op maat gemaakte, relevante content van elk Libelle-kanaal elkaar versterkt en aanvult. Het hart van het merk is nog steeds het blad waarbij de focus op inspiratie ligt. Online draait het om educatie, informatie en entertainment. Lering & vermaak dus. Sowieso staat bij alles wat wij maken de Libelle-lezeres centraal, dus gepersonaliseerde content is dan ook de way to go. En behalve dat we altijd voor het beste en mooiste resultaat gaan, willen we aan al onze Libelle-uitingen natuurlijk ook een gezond verdienmodel koppelen.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Print is en blijft het grote inspirerende hart van het merk Libelle. Voor mij draait het om je publiek voor wie je alles maakt. Dan is de volgende stap om van dat audience een community te maken. Daarnaast zou mobile first zomaar eens mobile only kunnen worden. We moeten de generatie die met mobiel in de hand is geboren niet onderschatten. Dus voor Libelle, voor de redactie en voor mij is het dé ultieme uitdaging om de oerkracht van dit oudste mediamerk multi-channel inzetten om zo ook een volgende generatie aan ons merk te binden en te verbinden. Via de oude en nieuwe kanalen moeten we gaan focussen op het personaliseren van content om zo de (nieuwe) Libelle-lezeres, fan, volger en klant te verleiden tot een duurzame verbintenis. Uiteindelijk gaat het niet om een one night stand maar zetten wij in op een langdurige liefdevolle relatie.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van Libelle ben jij trots?

In de aanloop naar de verkiezingen van 15 maart 2017 maakte journaliste Ebru Umar exclusief voor Libelle TV Ebru tikt een eitje, waarbij ze met lijsttrekkers van de verkiezingspartijen tijdens een lekker ontbijtje sprak over de drukke tijd zo vlak voor de verkiezingen. Het interview kwam in het blad en er werd een video-variant gemaakt. Daarnaast hebben we een online Kiescoach ontwikkeld, waarbij extra was ingezoomd op onderwerpen die onze lezeressen aan het hart gaan. Niet om stelling te nemen maar om de politiek dichter bij de vrouwelijke kiezers te brengen. Deze spraakmakende serie heeft vaak de pers gehaald, want Ebru tikt een eitje was onder meer te zien bij Pauw, Jinek, Lubach op zondag, Hart van Nederland, nu.nl en Geenstijl.nl.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2016?

Mijn wapenfeit is vooral een team-effort. Met z’n allen hebben we ongelooflijk hard gewerkt aan de lancering van Libelle TV en daarmee hebben we een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het succesverhaal van online video’s. Nu is Libelle als grootste vrouwenmerk van Nederland helemaal allround. Veel mediamerken noemen hun strategie 360 graden, maar geen enkel vrouwenmerk is zo compleet als Libelle. Met meer dan 4.000.000 views, 60.000 app- downloads en 2 grote branded content-deals in slechts 4 maanden tijd in 2016 kan ik met trots zeggen dat het een enorm succes is!

Wat is het laatste nieuws?

We zijn flink bezig met LibelleDaily.nl, deze krijgt een nieuwe voorkant én achterkant. Het woord Daily gaat van de naam af en we gaan verder als Libelle.nl. Daarnaast werken we  aan de ontwikkeling van een nieuwe extensie van de site, waarin een Libelle Shop een prominente positie krijgt. Met die shop zetten we verdere stappen in de commerciële ontwikkeling van Libelle.nl en Libelle TV. Op basis van evaluaties van onze lezeressen past de redactie de sites voortdurend aan om iedereen nog beter te bedienen. Mijn voornemen voor 2017 is om Libelle als merk nog verder te optimaliseren én om het voor de Libelle-gebruiker, lezer en kijker nog leuker te gaan maken. En voor zover ik dat nu kan zien, gaat ons dat zeker lukken!

www.libelle.nl

www.crossmediaawards.nl

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken